utorok 27. augusta 2013

Podkopávanie slovenských potravín



ŠTVRTOK:

V mojom stredajšom blogu ostalo pár nezodpovedaných otázok, ktoré súviseli s privátnymi značkami. O to viac som sa tešil na štvrtkový Agrokomplex v Nitre, kde bola veľká šanca získať relevantné odpovede. Keďže som mal naponáhlo, uchmatol som si z regálu v obchode aspoň kávenky a tradične budišku na cestu. Vyzdvihol som kolegu a už sme brázdili diaľničnými rovinkami do Nitry.

Na Agrokomplexe ma milo privítali v stánku Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory, kam som bol pozvaný po minulotýždňovej  návšteve. Vo výstavnej hale bolo naozaj rušno. Dav ľudí krúžil dookola a zvedavo nakukával do bohato vyzdobených stánkov.  Asi najväčšou náhodou dnešného dňa bolo, že som na stánku SPPK objavil zástupcu spoločnosti HSH. Áno, presne tá spoločnosť, ktorú som riešil deň predtým v porovnaní kuracích pŕs pod privátnou a vlastnou značkou. Sadli sme si teda za stôl, zahryzli si slovenských špecialít a rozhovor sa mohol začať.







Zistil som, že medzi mäsom privátnej a vlastnej značky nie je žiaden rozdiel. Možno sú kuracie prsia pod vlastnou značkou vizuálne krajšie, ale kvalita je zaručene rovnaká. Tiež som sa dozvedel, že aj nákupom privátnej značky podporujem slovenské výrobky, nie však slovenských výrobcov. Pre nich je takýto predaj doslova likvidačný. Produkt sa pod privátnou značkou predáva lacnejšie,  čo pre výrobcu znamená neprimerane nízku maržu. Zároveň sa tým oslabuje predaj vlastnej značky, ktorej cena je o niečo vyššia. A tu je problém, pretože slovenský spotrebiteľ ide po cene.


Tieto závery si môžeme pokojne aplikovať na všetkých slovenských výrobcov, ktorí sa rozhodli pre spoluprácu na báze privátnych značiek. Ale ostaňme ešte chvíľu pri mäsových výrobkoch. Pred nejakým časom sa mi do pozornosti dostala zaujímavá štatistika týkajúca sa spotrebiteľa v Čechách a na Slovensku v súvislosti s predajom šunky.

Jeden mäsokombinát vyrobil 30 ton šunky pre nemenovaný obchodný reťazec na Slovensku, ktorý ju predával v akcii. Predalo sa všetkých 30 ton. To isté množstvo išlo bez akcie a slovenskí spotrebitelia nakúpili iba 8 ton. Keď mäsokombinát dodal 30 ton šunky do toho istého reťazca v Čechách, predalo sa z akciovej šunky tiež všetko. Ale keď už šunka v akcii nebola, z 30 ton sa v Čechách predala iba 1 tona. Na rovnakom princípe fungujú aj privátne značky. Nie sú síce akciové, ale určite lacnejšie. Preto do nich výrobcovia idú.

Nemal som v pláne porovnávať jednotlivé trhy, no jedno je však isté - cena rozhoduje. A ruku na srdce, ak nepatríte medzi horných 10 000, pri nákupe sa riadite cenou aj vy. Niekto viac a niekto menej. Avšak, ak potrebujeme jesť mäso každý deň, samozrejme, že budeme mať hlbšie do vrecka. Niekedy je lepšie voliť kvalitu namiesto kvantity.
 
Odkedy som súčasťou tohto projektu, prestal som nakupovať prvoplánovo. Hľadám, čítam, rozmýšľam a vyberám. Jedine slovenský spotrebiteľ môže ovplyvniť, čo sa v obchodoch predávať bude a čo nie. Pretože pri nákupe s akciovým letákom pod nosom to so slovenskými výrobkami pôjde dolu vodou. Pravda je totiž taká, že zahraničné obchodné reťazce o ne nestoja.


Aj keď boli moje úvahy z tohto dňa negatívne, večer som predsa len zakončil príjemnou opekačkou na Peknej ceste. Samozrejme s pravými slovenskými ingredienciami, ktoré som si doniesol z Agrokomplexu :)



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára